Jdi na obsah Jdi na menu
 


8.setkání modlitební skupinky 1.10. v podvečer

28. 9. 2015

Radost evangelia (odst. 71. – 75.)

k modlitebnímu setkání 1. 10. 2015

(Apoštolská exhortace papeže Františka Evangelii gaudium biskupům, kněžím, jáhnům, zasvěceným osobám a věřícím osobám o hlásání evangelia v současném světě,

vydalo Nakladatelství Paulínky, Praha 2014, str. 51 - 53)

 

II. V krizi společenské angažovanosti

Výzvy městských kultur

71. Kniha Zjevení nám říká, že plnost lidstva a dějin se uskuteční ve městě. Potřebujeme vnímat město kontemplativním pohledem, totiž pohledem víry, která objevuje Boha, jenž přebývá v jeho domech, na jeho ulicích a náměstích.

72. Ve městě je náboženský aspekt zprostředkován různými životními styly, zvyky, které se pojí k určitému vnímání času, prostoru a vztahů, jež je odlišné od stylů venkovských obyvatel.

73.  … se rodí nové kultury na těchto rozlehlých lidských územích, kde … křesťan … od nich přejímá jiné způsoby vyjadřování, symboly, poselství a paradigmata, která nabízejí nové životní ukazatele, často odporující Ježíšovu evangeliu.

Synod konstatoval, že … (města) jsou přednostním místem nové evangelizace. … abychom uvažovali o nových prostorech modlitby a společenství, které budou přitažlivější a srozumitelnější pro městskou populaci. Venkovské prostředí v důsledku hromadných sdělovacích prostředků nestojí mimo …

74. Nezbytnou se stává taková evangelizace, která bude vnášet světlo do nových forem vztahu k Bohu, k druhým a k životnímu prostředí a bude probouzet základní hodnoty. Je nutné být tam, kde se tvoří nové příběhy a paradigmata, přinášet Ježíšovo Slovo do nejhlubších zákoutí duše města.

Existují sice občané, kterým se odstává adekvátních prostředků k rozvoji jejich osobního a rodinného života, ale existují také mnozí „neobčané“, „poloviční občané“ či „městský odpad“.  … rozpor vyvolává velmi bolavá utrpení.

75.  … ve městech se snadno rozmáhá obchod s drogami a lidmi, zneužívání a vykořisťování nezletilých, izolace starých a nemocných lidí, různé formy korupce a kriminality.  … (město) se často mění v místo úniku a vzájemné nedůvěry. Domy a čtvrti se stavějí spíše za tím účelem, aby izolovaly a ochraňovaly, než aby spojovaly a integrovaly. Hlásání evangelia bude v těchto prostředích základem opětovné stabilizace důstojnosti lidského života. … jednotvárný a rigidní program a styl evangelizace není pro tyto situace vhodný. Když křesťan do všech důsledků prožívá to, co je lidské, a důsledně se – jako kvas svědectví – angažuje v těchto výzvách v jakékoli kultuře a v jakémkoli městě, stává se lepším a činí město plodným.

jaš

 

Otázky k zamyšlení pro naše společenství:

  • Anonymita města dovoluje na jedné straně relativně svobodnější způsob života než na malém městě či na venkově, na druhé straně však může vést k posilování egoismu či k izolaci. Jste-li z města, jak prožíváte život ve Vaší nejbližší komunitě? Znáte své sousedy v domě a v ulici, přátelíte se s nimi, sdílíte se? Máte možnost předávat radostnou zvěst nebo je to pouze Vaše „soukromá“ záležitost?
  • Znáte ze své farnosti či z naší diecéze netradiční způsoby evangelizace zohledňující proměnu společnosti, pestrost života ve městě? Znáte společenství, která netradičním způsobem předávají víru? Jsou pro Vás tyto způsoby přijatelné, nebo upřednostňujete tradiční prožívání víry?
  • Jak může být současný křesťan ovlivňován „moderní dobou“, že vědomě či nevědomě svým chováním odporuje Ježíšovu evangeliu?